Siri Usahawan Wanita: Aggie Armstrong the Artist

 

Aggie Armstrong adalah seniman pelbagai disiplin, bekerja terutamanya dengan cat air dan akrilik. Dia menggabungkan seni pigmen dan serat (sulaman) bersama-sama.


Aggie dipengaruhi oleh post impresionisme dan neo-ekspresionisme yang dia kunjungi dalam karyanya melalui teknik cat air basah tradisional dengan akrilik aliran tinggi. Dia melihat pergerakan seni dan eksperimen masa lalu ini dengan penyusunan gaya melalui warna dan subjek yang memutarbelitkan. Aggie meletakkan suaranya yang unik dan kontemporari dengan cat isyaratnya, dan jahitan yang rumit pada kepingannya. Tujuan kerjanya adalah untuk meneroka bagaimana membawa seni gentian dari kemahiran yang lebih dominan feminin dan domestik ke tempat yang tepat sebagai media seni rupa yang disegani.

Potongan-potongan itu diselimuti makna dan simbolisme, ditenun menjadi cerita baru dengan selekoh kontemporari.


Sepanjang bekerja, dia mengajukan soalan berikut, dan berharap agar anda juga mempertimbangkannya semasa anda melihat karyanya:


Adakah titik jarum menjadi barang kerajinan domestik apabila digabungkan dengan cat dan digantung di dinding galeri putih? Adakah menjahit pada kanvas fizikal menjadikannya lebih elit daripada jika menjahit pada kain dan gelung sulaman? Adakah seni rupa apabila seorang seniman lelaki memasukkannya ke dalam seni seninya? Di manakah seni gentian berada? 


Aggie menyampaikan karya-karyanya yang telah selesai sebagai suara feminis (bersilang) yang menjawab soalan-soalan ini dengan gambar berwarna terang yang menyusun rujukan kepada pelbagai keadaan kesedaran manusia wanita.


Aggie dilahirkan di Manila, Filipina, dan berpindah ke London, Kanada ketika berusia 18 tahun. Dia lulus dari Program Seni Halus di Fanshawe College dan menerima ijazah Sarjana Muda Sastera dengan anak di Sejarah Seni di Universiti Barat (sebelumnya University of Western Ontario).


Aggie kini menetap di Oxford County, kira-kira satu setengah jam di sebelah barat Toronto, bersama suami dan anak perempuannya. 


Dia bekerja di sebuah rumah susu lama yang dia dan suaminya berubah menjadi studio seninya.

Lawati laman webnya: aggiearmstrong.com


Tinggalkan komen

Sila ambil perhatian, komen mesti diluluskan sebelum diterbitkan